Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami Art. 47b Ustawy z dnia 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, posiadanie konta PUE od dnia 1 stycznia 2023 będzie obowiązkowe dla wszystkich płatników składek.
Aktualnie posiadanie konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS jest ograniczone jedynie do firm, które zatrudniają więcej niż 5 osób. Pozostałe firmy, w tym również osoby prowadzące jednoosobowe działalności gospodarcze w formie samozatrudnienia dotychczas mogły założyć takie konto na zasadzie dobrowolności.
Od przyszłego roku komunikacja elektroniczna z ZUS będzie obowiązkowa. Płatnicy, którzy nie mają profilu na PUE ZUS, muszą go założyć do 30 grudnia 2022 r., w przypadku braku konta po tym terminie ZUS sam założy do 31 grudnia 2023 r. im taki profil. Korespondencja papierowa zostanie całkowicie wyeliminowana.
Czym jest PUE i co możemy załatwiać za pośrednictwem danego konta oraz jak je założyć omawiamy poniżej.
Do czego służy konto PUE ZUS?
Konto PUE ZUS skrót od Platforma Usług Elektronicznych to narzędzie umożliwiające załatwienie większości spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi w dowolnym miejscu i czasie. Przedsiębiorcy za pośrednictwem konta mogą m.in.:
-
składać wnioski do ZUS (np. pełnomocnictwo dla Biura Rachunkowego)
-
otrzymywać odpowiedzi z ZUS na złożone wnioski, ale też wiadomości informacyjne
-
korzystać z bezpłatnej aplikacji ePłatnik przeznaczonej do obsługi dokumentów ubezpieczeniowych
-
kontrolować stan swoich rozliczeń z ZUS (m.in. wyliczać odsetki od ewentualnych zaległości)
-
weryfikować zwolnienia lekarskie swoich pracowników
-
samodzielnie tworzyć elektroniczne dokumenty dla innych instytucji
Na stronie ZUS szczegółowo zostały opisane poszczególne sekcje znajdujące się na koncie.
Jak założyć konto PUE ZUS?
Założenie konta PUE ZUS nie jest skomplikowane i czasochłonne, aby skorzystać z danego narzędzia należy mieć ukończone 13 lat oraz potwierdzić swoją tożsamość.
Aby założyć konto należy przejść do strony Rejestracja – ZUS i postępować zgodnie z poniższymi krokami:
-
Wybierz sposób rejestracji:
-
jesteś osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej
-
jesteś osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą
-
prowadzisz firmę będąca osobą prawną (tutaj konto jest zakładane po złożeniu wniosku ZUS-PEL dla osoby fizycznej)
-
Wskaż metodę rejestracji:
-
osobiście: wybierając „do rejestracji” wypełnisz wniosek, który w ciągu 7 dni będziesz musiał osobiście podpisać w placówce ZUS, aby potwierdzić swoją tożsamość
-
elektronicznie: wybierając jedną z trzech metod uwierzytelnienia swojej tożsamości (profil zaufany na login.gov.pl, kwalifikowany podpis elektroniczny lub bankowość elektroniczna)
-
Wybierz unikalny kanał komunikacji: adres e-mail albo numer telefonu. Wskazany e-mail lub numer telefonu może być przypisany tylko do jednego profilu PUE.
-
Ustal hasło, którym będziesz logował się do swojego profilu. Hasło musi zawierać minimum 8 znaków, w tym małe i duże litery, znaki specjalne i cyfry. Twoje hasło nie może składać się z imienia, nazwiska oraz daty urodzenia.
-
Zapoznaj się z regulaminem oraz zaznacz odpowiednie pole.
-
Kliknij Zarejestruj profil.
Login do portalu PUE ZUS otrzymasz na wybrany przez siebie kanał w zależności co zostało wskazane do komunikacji podczas rejestracji.
Podsumowanie
Od pewnego czasu ZUS wprowadza szereg udogodnień w kierunku elektronizacji dążąc do całkowitego wyeliminowania obiegu dokumentów papierowych. Już obecnie duża część dokumentów ZUS składana może być jedynie w formie elektronicznej, a od przyszłego roku dojdzie również komunikacja wyłącznie w takiej formie.
Platforma Usług Elektronicznych to narzędzie wygodne i oszczędzające czas, pozwalające zrealizować większość spraw związanych z ubezpieczeniami bez konieczności wychodzenia z domu. Nadszedł czas gdzie wszyscy będziemy zobligowani przestawić się na taką formę kontaktu.